Islands Brygge under besættelsen

Fokus på Islands Brygge under Besættelsen.

Søndag 7.6. 2020 kan man komme på tur i små grupper om Islands Brygge under krigen. Bryggen var dengang et isoleret område, omgivet af havnen, skydebanerne på Fælleden, kaserner osv. Men bydelen kom i skudlinjen på dramatisk vis i januar 1943, og blev også påvirket af sabotageaktioner mod Langebro. Det er den historie man kan  høre om på en tur med Formidlerforeningen og Lokalhistorisk forening.

Formålet med turene er også at udvikle afprøve materialet  sammen med de lokale, og at invitere dem til at bidrage. Arbejdet skal blandt andet resultere flere gå-selv-ture og undervisningsmateriale til skolerne.

Tilmelding: Tryk videre til Billetto her

De guidede ture foregår i grupper af højst 9 personer og en guide. Man kan melde sig til via servicen Billetto. Vi bevæger os rundt, så der aldrig er for mange mennesker på samme sted.

Mødested bliver i Gunløbsgade ved P-anlægget. Her kan man møde op med gyldig billet (der er gratis), eller komme på en venteliste.

Man kan også tage en gå-selv-tur, fx med sin mobiltelefon:

Gå-selv-turen fortæller om bombardementet af B&W på Christianshavn , som også ramte Islands Brygge.  Man kan følge turen på sin mobiltelefon, med start fx ved Christianskirken eller Bryggens havnepark, eller man kan tage turen hjemmefra på sin computer.

Her er link til Gå-selv-turen