Projekt Amager Besat

Mange københavnere kender historierne fra besættelsen: sabotageaktionerne, bombardementerne og måske stikkerlikvideringerne.

Men hvordan var det nu, det var – og hvor skete det egentligt? Formidlerforeningen har siden 9 april samlet et omfattende materiale om Amager 1940 – 45. Vi bruger materiale fra Sundby Lokalhistoriske Forening, og lokale amagerkanere har bidraget med historier, billeder og erindringer. Vi bringer et udvalg af historier på hjemmesiden www.formidlerforeningen.dk/amagerbesat

ARBEJDE UNDER SPÆRRETIDEN
Det havde været planen at nå de lokale gennem arrangemeter og byvandringer, men på grund af Coronakrisen, har vi sadlet om, og har gennemført projektet på nettet. Især har vi præsenteret og indkaldt historier gennem facebookgruppen Amager Besat, hvor man kan finde historierne med dybde og kommentarer. Vi har måttet improvisere undervejs, og det har været få adgang til litteratur og kilder.

Historierne fra dengang sætter også nutiden i et spændende perspektiv. Den nuværende krise er ikke så truende, men det sætter os i stand til bedre at forstå begivenhederne i en fortid, hvor det normale gradvist blev sat ud af kraft.
På jubilæet for befrielsen d. 4. maj lancerede vi en række historier fra besættelsen og nærmere oplysninger om personerne på mindesmærket ved Christimas Møllers Plads for de faldne amagerkanere i AMPA.
Frem til midsommer vil siden blive gradvist udbygget med amagerkanernes egne vinkler på besættelsen. Man kan bidrage med sine historier gennem et spørgeskema, hvor man også kan lægge et billede op. Det er derfor vores håb, at københavnerne vil medvirke til at lægge viden og erindringer sammen i dette projekt.
Slutproduktet i projektet er undervisningsmateriale til lokale skoler. Når det hele nu plottes ind på et kort, kan historien leve videre. Konkret skal formidlingen af historien på denne måde også danne grundlag for byvandringer på Amager i krigens spor. Skoleelever skal kunne bruge byvandringerne i deres undervisning – og andre kan selvfølgelig også dykke ned i historien og lave deres egen byvandring.

Den lokale vinkel giver en forståelse for det helt almindelige liv på Amager, et udkantsområde i København, der med slummede småhuse, industri, klondike, villabyer og haveforeninger også rummede besættelsestidens officielle og illegale aktiviteter.

Kortet indeholder både personlige erindringer, fakta, politirapporter og billeder.
Materialet er indsamlet via facebook-siden ’Amager Besat’.
Initiativet er støttet af lokaludvalgene i Amager Øst og Amager Vest.